Beitragsseiten

5.2.          Død, sorg og tabu

”I islam dominerar førestillinga om at det eigne tilværet ligg i handa til Allah.”[46] ”Islam tyder å hengi seg til guds vilje.”[47] ” Døden er en overgang fra et begrenset og midlertidig liv til det neste og evige liv! ”[48] Likevel er det ein stor smerte å miste ein av sine kjære.

Det kan hende at kontakten mellom familien og den avdøde har vært dårleg og at det  også for muslimar kan være vanskeleg å gi uttrykk for smerta. ”Smerteopplevinga og smerteuttrykk er kulturavhengige”[49] I muslimske kulturar finn vi ofte ”meir intense,  høglydte og tydelegare uttrykk for smerte … også i mimikk og gestus”[50] enn det vi er vante med.  Smerta kan også lokaliserast andre plassar enn det vi er vante med[51]. Smerta vil for tyrkarar for eksempel ikkje ligge i hjartet, men i levera. Gallen som utgangspunktet for svolten og sjølvvernet  kan samanliknast med magen i vår kultur.

”Død, sjukdom og liding blir i islam […] først og fremst sett som prøvingar for muslimar på deira veg til gud.”[52] Dei føyer seg difor ikkje inn i skjebnen sin, men prøver å halde den ut i tolmod slik som Job. I dette stoler dei på at ” Gud forlanger ikke mer av noen enn det han kan makte.”[53] Livet og døden er i guds hand. Ein har lov til å sørgje og gråte[54] men ein har ikkje lov til å klage høgt[55]. Ein skal også snakke berre godt om den avdøde[56]. Slik som ein ikkje snakkar dårleg om den avdøde er det også andre brisante tema som blir kalla for hottopics[57]som er belagd med tabu i samtalen med muslimar. Dette gjeld alt som har med intimitet og seksualitet å gjøre. Også med spørsmål om sivilstanden bør ein være forsiktig: Det er sårt å ikkje vere gift eller ikkje å kunne få barn. Barn utanfor ekteskapet er noko som ein i alle fall ikkje bør spør etter. Døden sjølv er ein del av livet og ingen tabu men der er tre ord som er vanskeleg  i samband med eit plutseleg dødsfall: Sjølvmord, rusmisbruk og overdose.

Til tross for sjølvmordsbombarane: Det er eit forbod mot sjølvmord i islam[58] og både ei åtvaring [59] og så eit forbod mot rus[60].  Sjølv om det er færre alkoholikarar blant muslimane finns det likevel også narkomane muslimar og i Jemen er khat eit daglegdags rusmiddel.

Sidan sjukdom derimot blir forstått, ikkje som ei straff frå gud, men som ei prøving som kjem utan ifrå[61], kan ein prøve å omskrive ei overdose eller eit sjølvmord som sjukdom. Dette kan nok være enklare når det gjeld sjølvmord som resultat av ein psykisk sjukdom mens det nok er rusmisbrukaren sjølv som starta misbruket. Muslimar er også ”spesielt motakeleg for mytologi, metaforikk og symbolikk”[62] . Det gjeld å være oppfinnsam og å finne på gode forteljingar i staden for å gå rett på sak. Eg har sjølv opplevd kor viktig det kan være for muslimar å ta vare på ansiktet sitt. Samstundes skal eg svare klart når eg får eit klart spørsmål.

Anhänge:
DateiBeschreibungErstellerDateigröße
Diese Datei herunterladen (110613 Eit møte i sorg.pdf)110613 Eit møte i sorg.pdfEi hjelp i nauden - eit møte i sorgMichael Hoffmann1080 KB